Danas
ću vam ispričati priču o dragulju Južnih Karpata. Potrudiću se da vam bude
zanimljivo i da ne iscrpljuje strpljenje i želju za čitanjem. Naime, reč je o dvorcu Peleš. Smatram, a verujem da
ćete se i vi, koji čitate ovu priču složiti sa mnom a ovaj dragulj zaslužuje
posebno mesto i da ga treba izdvojiti iz pricče o putovanjima kroz Rumuniju.
Kroz ovaj obilazak dvorca, neću biti u mogućnosti da vas provedem i prikazom
fotografija unutrašnjosti. I sami već znate da je u većini dvoraca zabranjeno
snimanje i fotografisanje, dok u nekima čak nemate ni mogućnost da uplatite
dozvolu. Šteta, ali tako je. Moraćete da mi verujete na reč o lepoti i raskoši
karpatskog dragulja sve do trenutka dok se i sami ne uverite u istinitost mojih
reči.
Da ne
dužim više, već je vreme da krenemo u obilazak, ali pre svega, prvo ćemo se upoznati
sa mestom na kom je smešten.
Sinaja
je mesto u Južnim Karpatima i nalazi se na oko 1000 mnv. u podnožju planinske
skupine Bućedi. U XVI veku je Mihail Kantakuzin boravio na Sinajskoj gori i zaveden lepotom predela, vratio se i kao
tadasnji vrhovni vojni zapovednik Vlaške 1659.god. započeo gradnju manastira
koji je nazvao Sinaja. Kako su godine prolazile oko manastira je počelo da niče
naselje. Danas je Sinaja poznati ski centar nalik na švajcarske Alpe.
Bogata je
čistim vazduhom, mnoštvom elitnih hotela, restorana, noćnih klubova i
kockarnica. Iz centra polazi gondola koja vozi do 2000 mnv. gde su uređene
staze za ljubitelje ski sporta. I ranije, kao i sada, Sinaja je bila stecište
rumunske aristokratije. Od Bukurešta je udaljena 120 km.
Kao
što sam već na samom početku napisala, rumunske Karpate i šumovite brežuljke u
mestu Sinaja, krasi predivan dragulj, jedan od najlepših dvoraca Evrope.
Baš
ovde je kralj Karol I Holencolern sagradio bajkoviti dvorac koji je bio letnja
rezidencija njegova i kraljice Elizabete.
Idući
od Sinaje ka Pelešu prelazimo rečicu, bistru i plitku, koja vijuga obroncima
južnih Karpata.
Predeo
od koga zastaje dah vodi nas do malog dvorca kojeg još zovu Pelišor (mali
Peleš). Građen je u art-nouveau stilu, sa unikatnim nameštajem pravljenim u Beču.
U njemu je detinjstvo provodila Marioara, kći prestolonaslednika Ferdinanda i
Marije Holencolern, drugog rumunskog kraljevskog para. Ferdinand, njen otac,
bio je bratanac kralja Karola I. Krunu je nasledio posle njegove smrti 1914.
god. Marioaru su još zvali i Minjon, a kada se udala postala je srpska kraljica
Marija Karađorđević.
Kako
se krećemo u luku, dalje od Pelišora, stazom kroz šumu, pogled nam privlače
inpresivne zidine, građene od drveta, cigala i mermera.
Pošto
je kralj Karol I Holencolern bio nemac, dobio je želju da u ovim Karpatskim
brdima sagradi dvorac u stilu gornje-nemačkog baroka da bi ga podsećao na njegove
nemačke Alpe. Svoju zamisao je pretvorio u stvarnost.
Sa
gradnjom je počeo 1873.god. projekat su radila dvojica arhitekata, Vilhelm
Dederer i Johanes Šulc. Obojica su pripadala nemačkoj školi arhitekture. Proširivan
i modernizovan je između 1883. i 1914.god. nakon zamisli českog arhitekte
Karela Limana.
Velelepno
zdanje je bilo okruženo visokim borovim stablima i prelepim umetničkim delima
italijana Rafaela Romanelija – skulpturama od kamena i mermera. Ispred dvorca
nailazimo na reprodukcije skulptura koje je izradio Bartolomeo Amaneti u XVI
veku. Originali se nalaze u Piazza della Signoria u Firenci i Vili Mediči u
Rimu.
Spoljašnja
arhitektura zamka sa dekorativnim elementima prikazuje vajarska dela u kamenu.
Možemo zapaziti i videti još mnogo replika čiji se originali nalaze u Veneciji,
Firenci, Versaju. U severoistočnom delu
okruženja dvorca, po naređenju kralja Karola II je 1934.god. urađena i smeštena
skulptura u bronzi rumunskog umetnika Oscara Spate, koja predstavlja kraljicu
Elizabetu kako veze.
U
unutrašnjost dvorca, kao što već spomenuh na početku priče se ne može ući sa
foto aparatom što nas više i ne čudi mnogo, ali činjnica da se ne može ući obuven
nas je ipak sve zatekla. Jako sam se razočarala saznanjem da ne mogu da slikam
unutrasnjost, ali svakako to nije umanjilo moju želju za posetom. Na samom
ulazu, kustos će vas uputiti na papuče koje ćete nazuti preko vaših cipela.
Tepihe koji čak nisu originalni ne smete gaziti obuveni. Replike su pravih, a
pravi se nalaze u muzeju. Zapanjuje nas saznanje da je već krajem XVIII veka
dvorac imao električnu struju, sistem za ventilaciju, centralno grejanje i lift
za dve osobe. U njemu se nalazi više od 150 umetnički uređenih prostorija i 30
kupatila. Samo dve godine nakon završetka radova je kralj Karol I mogao da uživa
u njemu, dok nije preminuo 1914.godine.
Grupa
lagano prati vodiča dok iz zidova audio putem slušamo o dizajnu, dekoru,
arhitekturi...
Prizemlje
je izuzetno po svojoj kolekciji portreta Karola I Holencolerna i njegovih
predaka u prirodnoj veličini, slikara Gustava Klinta i Franca Matscha.
Ovde u
prizemlju možemo običi nekoliko izuzetno dizajniranih i dekorisanih soba, salona
i odaja. Ni malo ne iznenađuje da je kralj uredio niz soba za goste, monarhe iz
drugih zemalja. Engleska soba, turska soba, španska soba, kako bi se svako od
njih osečao kao da je na svom dvoru.
Salon
za prijem je 1911.god. uredio arhitekta Karol Liman. Salon je replika
„Fridenhajen“ sale, danas Privredna Komora Libeka, kombinacija je elemenata
nemačke renesanse i baroka.
Poznato
je da je kralj bio strastan lovac. U to nas je uverila kolekcija lovačkog oružja
i opreme od XVI-XIX veka, od kopalja, stitova pa do vatrenog lovačkog oružja.
Zbirka
oružja (od XV-XIX veka) je postavljena u narednoj prostoriji. Preko 4000 izloženih
eksponata se nalazi predamnom a posebnu pažnju privlači većini posetilaca konj
i konjanik u srednjevekovnim oklopima. Obojica teže 200 kg. Kolekcija oružja je
druga po veličini i vrednosti, jedina veća se nalazi u Vojnom muzeju u
Bukureštu. Sačinjena je od japanskih, arapskih i oružja Zulua što je zadivilo
mog sina, pa je bezvoljno nastavio dalje.
Redom
obilazimo prostoriju za službene prijeme, veliku muzičku salu koja je kasnije
pretvorena u književni salon kraljice Elizabete. Slike u salonu ilustruju
likove iz kraljičinih pesama. Salon za prijem je bogat arhitektonskim detaljima
čiju stilsku interpretaciju modela možemo naći u renesansnim palatama Firence. Sto
i stolice su komadi nameštaja od masivnog drveta tako rezbareni i ukrašeni da
mislite da se preko stola nalazi sav u čipki stolnjak. Rezbarija je bila tako
savršena, na naslonima stolica je isti rad. Bio je to poklon kralju od nekog
maharadze, ne zpamtih kog, jedino se sećam da su ga radile tri generacije –
deda, sin i unuk. Salon u kome se kraljevskoj porodici služi večera je služio i
za večernje skupove, prostorija je jedinstvo dekoracija osmišljeno od strane
kompanije iz Majnca. Narednu, takozvanu Špansku sobu je dizajnirao francuski
arhitekta Andre Lecomte du Noui u špansko-mavarskom stilu tako da podseća na
Alhambra palatu iz Granade, Andaluzija. Tavanica španske sobe je sva od zlata,
dok zidove krasi špansko i mavarsko oružje. Dizajn i unutrašnjost bilijar sobe
je napravljen u Beču sa ukrasima od drveta i oraha. U neverici nastavljamo šetnju
dvorcem ka prostoriji za pozorišne predstave a potom idemo u tursku sobu u
kojoj se u uglu nalaze nargile, a celu sobu krase niski kanabei.
Ushićeni
lepotom predivno ukrašenog stepeništa otisli smo na sledeći sprat. Jednostavno,
ne znate na koju stranu pre da pogledate, kuda da se okrenete, sve je kao da
ste u začaranom krugu, naprosto, svaki detalj vam zaustavlja pogled. Želim da
upijem svaku sitnicu, da zapamtim sve što je to duže moguće. Na ovakvim mestima
mi uvek prolazi kroz glavu da koračam istim putem koji je neko pre toliko
vremena prošao pre mene i istorijski duh me prosto ispuni.
U
hodniku su zidovi prekriveni vrhunskim tapiserijama na kojima su prikazane
scene iz istorijskih tema. Na jednoj strani je ogromno ogledalo izrađeno u Italiji
i tako u jednom komadu železnicom doveženo, na suprotnoj se nalazi isto i oba
čine optičku varku da hodniku nema kraja.
Prolazeći
kroz još 17 prostorija na prvom spratu ne možete da poverujete da je sva ta
krasota smeštena na samo jednom mestu, u samo jednom dvorcu i da se sve to
nalazi baš sada i baš pred vama. Pokušavajući da što duže ostanem u pojedinim
prostorijama kako bih uživala u prizoru divnog prostora odvajam se od grupe.
Duži užitak je nemoguć i ipak moram da požurim, pogledom tražim sina ili
poslednjeg člana naše ne baš male skupine i lagano, bez volje krećem dalje.
Idem od prostorije do prostorije, ulazim, izlazim i želim da vratim vreme ne
bih li mogla da vidim kako se nekada živelo na dvoru. Iz mermerne sobe idemo u
koncertnu dvoranu, kraljičin studio, kraljevsku spavaću sobu, kraljevu svlačionicu,
kraljevsku salu u kojoj se služio doručak, mali atelje, prostoriju specijalno
opremljenu samo za posetu cara Franje Jozefa, salu za ručavanje u Bretanjskom
stilu, apartman princeze Meri, apartman princeze Josephine, dalje ka žutoj
sobi, čekaonici u kojoj su dame čekale kraljicu da ih primi i pre nego odemo na
sprat odlazimo u obilazak biblioteke koja je bila namenjena gostima dvorca i
kraljevske porodice.
Po neka
reč o pojedinim prostorijama koje su se
nalazile na ovom prvom spratu.
Mermerna
sala je bila sagrađena između 1903. i 1906.god. dizajnirana u stilu italijanske
renesanse. Koncertna dvorana je ukrašena takođe u renesansnom stilu, dok je
osmatračnica (stražarska soba) bila uređena u nemačkom renesansnom stilu,
opremljena masivnim nameštajem od oraha i hrasta, sa prozorima na kojima je
oslikan kraljevski grb. Rokoko soba je bila rearanžirana početkom XX veka u
rokoko stilu. U njoj se nalaze predivni komadi ukrasa i posuđa od porcelana.
Mali carski salon je ukrašen kordoba kožom i komadima nameštaja velike
vrednosti, kao i Aubusson tapiserijom iz XVII veka. Biblioteka za goste je
smeštena na suprotnoj strani čekaonice za dame i pruža spektakularan pogled ka
velikoj sali i holu kojim ćemo proći i popeti se na drugi sprat gde ćemo videti
još pet fantastično opremljenih i dekorisanih prostorija.
Kraljičin
studio je arhitektonski kompleks, impresivan po svojim dimenzijama,
originalnosti dekorativnih elemenata. Studio Žorža Enesija, prostorija specijalno
dizajnirana za kraljičinog omiljenog velikog rumunskog kompozitora i muzičara.
Prostoriju karakteriše elegancija nemačke renesanse. Soba Olge Mavrogheni se
nalazi u severoistočnom delu palate. Atelje ističe dekoraciju secesije,
dizajniran i dekorisan od 1903.-1906. god. Poslednja prostorija koju obilazimo
nalazi se u kuli zamka, oživljava atmosferu starih bavarskih salona sa divnim
ukrasima na rustičnom nameštaju, vitražima sa scenama bahanalija i terevenki i
ukrasima od vrhunske keramike.
Nas
obilazak dvorca koji se završio mi je ipak samo potvrdio da je Rumunija zemlja
koja ozbiljno ulaže u turizam i promociju svojih prelepih zdanja. Ostavljamo
čarobne papuče na svoje mesto i iz bajke se vraćamo u stvarnost.
Verujem
da ste i vi uživali u ovoj čarobnoj šetnji kroz divnu palatu rumunskih kraljeva
i nadam se da ćete vrlo brzo da zavirite u ovaj raskošni dragulj.
Tekst je objavljen na internet
portalima:
-Putovanja.info – 13.11.2010.
-Klub putnika – 13.11.2010
-Viabalkabs.com – 21.05.2011.
-Vesti.rs – 21.05.2011.
-blog.dnevnik.hr – 01.08.2011.
Još putopisa iz Rumunije možete pročitati na sledećim linkovima:
-http://Tragom grofa Drakule
-http://Pod sjajem punog meseca - zamak Bran
-http://Pariz istoka - Bukurešt
Нема коментара
Постави коментар
Budite slobodni da komentarišete, predlažete, pitate i Vaša iskustva podelite samnom.